karakter.reismee.nl

Luxe, wat is dat nou?

Gisterochtend was ik, voor de zoveelste keer alweer, een handwas aan het doen. Zittend op een krukje op de steiger naast het kraantje, met twee grote ‘wasemmers’. Ik bedacht me wat het toch een luxe is als je een wasmachine hebt die dit werk doet. Vervolgens dacht ik aan meer ‘luxe’ dingen die zo normaal zijn als je in een huis woont, maar niet als je onderweg bent.

Bijvoorbeeld een heerlijke douche. Als we voor anker liggen douchen we buiten onder een koude straal en als we in een haven liggen in het douchegebouw. Maar daar moet je soms een heel end naartoe lopen en dan nog maar afwachten wat voor douche er is… Een drukknop die om de seconde weer ingedrukt moet worden? Warm water? Een lekkere straal? Schoon? Altijd weer een verrassing.

Of tijd voor jezelf. Alleen voor jezelf bedoel ik dan. Want tja, we hebben dan wel een grote boot, maar met z’n viertjes is dat soms ook wel weer klein. Dus jezelf even een momentje terugtrekken, dat is soms nog wel eens een dingetje.

Of de rust en regelmaat van het normale leven. Hoe simpel is het eigenlijk? Opstaan, naar werk/school, thuiskomen, koken, kinderen naar bed, even televisie kijken en dan naar bed. Geen gedoe van weerwindows bekijken, spanningen van of we wel/niet moeten oversteken naar het volgende eiland/plekje, toch nét te harde wind of geen wind of nét uit de verkeerde hoek, of een klotszee of toch íets te hoge golven,..

Of altijd vrienden en vriendinnen (zowel voor de kinderen als voor ons) in de buurt te hebben om leuke dingen mee te doen, mee te borrelen, even langs te gaan en ook nog eens een fijne familie om op te zoeken of op bezoek te hebben.

Of op school bezig zijn met allemaal leuke gezamenlijke feesten en andere activiteiten zoals een lampion maken voor Sintmaarten, Sinterklaasknutsels maken en niet te vergeten de surprises, kerststukjes maken en straks weer het kerstdiner op school waarbij iedereen er weer schitterend uitziet en de lekkerste hapjes gaat eten,.

Of wifi, ja wifi is ook echte luxe. Gewoon altijd op internet kunnen, wanneer je wilt. Om de krant te lezen, om een spelletje te doen, om een filmpje te kijken, om iets op te zoeken.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

Maar een moment later vroeg ik me af of het niet luxe is om een handwas te doen, terwijl je in het zonnetje zit, met uitzicht op prachtige vulkanische bergen, gekleurde huisjes, palmbomen, zeilboten, een heldere zee, blauwe luchten enz, en dan ook nog eens de tijd er voor hebt om daar een uurtje over te doen…

Dat het douchen echt wel te doen is zo, zo’n klein moment van de dag.

Dat het toch wel échte luxe is dat je gewoon een héél jaar lang intens van je kinderen kan genieten (hoewel ze uiteraard ook weleens in de mast gehangen worden).

Dat je, ondanks de (gezonde) stress die het zeilen ons soms geeft, het je wel brengt op de meest fantastische plekken waardoor je al heel snel de soms zware tocht vlak daarvoor alweer snel vergeet. De laatste plekken die we nu hebben aangedaan waren Madeira en La Palma (ja hoor, we zijn op de Canarische Eilanden beland!). Ook zijn we een paar dagen naar La Gomera geweest en vervolgens in 2 dagen naar Gran Canaria gezeild. Wat Madeira, La Palma en La Gomera betreft: prachtige vulkanische eilanden allemaal, we hebben onze ogen uitgekeken op die waanzinnig mooie natuur van deze eilanden(zie foto’s!)!

En dat je, ondanks dat je dat natuurlijk allang wist, je wel weer flink doet beseffen wat een fijne vrienden en familie je hebt. Maar dat je in de tijd dat je weg bent ook weer hele fijne nieuwe vriendschappen sluit en dat de kinderen daar ook weer heel veel van leren.

En dat je natuurlijk ook Sinterklaas in Spanje kunt vieren, ondanks dat de goedheiligman in Nederland is! We hebben lootjes getrokken met de Ben NL en de Tiago en de meest mooie surprises zijn er gemaakt! En kerst vieren we straks in Las Palmas, de hoofdstad van Gran Canaria, met nog heleboel andere schepen!

En oké, wifi, dat blijft gewoon luxe. En die luxe, die hebben we dan niet zo vaak tot groot verdriet van met name Jaap… Maar als dat het enige is, dan mogen we zeker niet klagen!

Marlies en Henk.

Dit is een verhaal, dat alleen maar op waarheden gebaseerd is. Recht uit je hart. Een reis met 2 gezichten.
Maar vooral een jaar met ongelooflijk leuke en spannende momenten, maar ook een jaar met het gemis van familie en vrienden en de dagelijkse beslommeringen.
Nu aan dat laatste gaan wij gauw iets doen......Tot 10 Januari in Las Palmas de Gran Canaria.
Een hele fijne Kerst met alle nieuwe vrienden en een veilig zeilend 2019.

Marjolein

??❤️?

Hilly

Mooi verhaal Marije en.... alles is relatief, ook luxe!

Veel plezier nog,
Lieve groetjes, Hilly

Annemieke

Mooi mooi mooi!!! Genieten is aan jullie besteed. Fijne dagen lieverds X

Marjolein

PS. Prachtige foto’s!! Ziet er zo gezellig&fijn uit! X

Hilde van De Nieuwe School

Weer zo'n mooi verslag, ik geniet ervan. Alvast hele fijne feestdagen en een prachtig 2019.

Dorine

Mooi om te lezen lieve schone zus. Hele fijne kerst straks met de andere boten. We zullen jullie missen! xxx

Cathelijne

Mooi beschreven. Ik moet meteen denken aan een kort verhaal van Heinrich Böll. Als je WiFi hebt, staat het hier: http://www.veritas.at/vproduct/download/download/sku/OM_36652_8 Wat heerlijk toch als je kunt genieten van wat je hebt.
Julian is op dit moment met z'n vader op de Molukken. Die zal ook wel herijkt terugkomen :)

Yitte

Wat leuk om jullie mooie reisavonturen te lezen!
Heel veel plezier en alvast een gelukkig 2019.
De ASVO kindjes hebben het nog heel veel over hun stoere varende juf!
Veel liefs van ons allemaal

Ver@

Fijne, heerlijke warme Kerstdagen in Las Palmas. Kerst in je zwembroek moet toch ook wel eens leuk zijn lijkt me.??

Jula

Madelief dankjewel voor de mooie Kaart ook een fijn 2019 en nog veel plezier met jullie reis

Xxx jula?

Gerdy

Dag lieve mensen,
De beste wensen voor 2019!
Ik denk aan jullie.
Heb het goed.
liefs Gerdy

Phi crew

Zo herkenbaar! ?

valente van der schaaf

ik hoop dat je het heel leuk hebt met je man en kinderen Groet Valente van der schaaf