karakter.reismee.nl

Heilige Haven

Er heerst spanning in de lucht. Op de steigers, op de boten, overal. Iedereen houdt het bezig, iedereen heeft het erover. Er komt namelijk weer een venster aan, een mooi weervenster van wel 5 dagen met goede wind uit de goede richting. Die ons allemaal weer een stukje verder naar het zuiden kan brengen. Sommige boten willen in één ruk naar de Canarische Eilanden, anderen willen een tussenstop maken in Marokko. En weer anderen, waaronder wij, willen eerst langs de Madeira archipel. Weersites worden met elkaar vergeleken, iedereen loopt bij elkaar even langs om samen te checken of het weer niet veranderd is en het nog steeds mooi is om over te steken. Boten worden volgeladen met eten, water, diesel.
Het weer blijft er gunstig uitzien. En dus komen we met een aantal boten nog 1 x bij elkaar om ‘goede vaart! en ‘tot ziens!’ te zeggen..!

Donderdag 1 november gooiden we ’s ochtends om 6 uur de trossen los. De Ben NL, die we al kenden van de Spaanse Ria’s, zeilde samen met ons op naar Madeira. Een fijn gevoel, toch niet helemaal alleen op zee.. Maar al de volgende ochtend waren we té ver van elkaar verwijderd om via de VHF met elkaar contact op te kunnen nemen. Toch dus even helemaal alleen op de wereld. Heel af en toe zagen we een containerschip in de verte, maar vrijwel de hele tocht waren we alleen. De wind was goed, we gingen hard vooruit. Voor de kinderen wat saai, want je kon niet heel veel doen. School werd even uitgesteld (waar de kinderen uiteraard geen problemen mee hadden), we deden woordspelletjes, soms keken ze een filmpje, we legden een kaartje, ze lazen Donald Duckjes en lagen vooral lekker te liggen. Vroeg naar bed, tussendoor wat kleine tukjes.
Michiel en ik wisselden elkaar ’s nachts af. Twee uur op, twee uur af. Best pittig om in het donker te zeilen, zeker omdat op dit moment de nachten zo lang duren, 12 á 13 uur. De eerste en de tweede nacht waren wel heldere nachten en keken we naar de prachtige sterrenhemel waarbij je ook de Melkweg kon zien. Af en toe zagen we lange strepen van vallende sterren. De een viel omlaag, de ander opzij en sommigen ook omhoog.
En toen, na drie nachten, zagen we een klein puntje in de verte dat steeds groter werd en groter werd (eerst dacht ik nog dat het een schip was,..): Porto Santo, Heilige Haven! Porto Santo ligt zo’n 30 mijl voor Madeira, en hier wilden we eerst naartoe. Het einde van de tocht was in zicht!! Wat een euforie!!
De wind draaide wel nog even, dus het laatste stuk moesten we hoog aan de wind door een klotszee, maar vlak voordat het donker werd, voeren we de baai en in en lieten wij ons anker vallen om daarna erg snel een koud biertje op te trekken! Daarna het bed in zonder je schrap te houden voor het gewiebel en zonder er uit te hoeven om weer wacht te houden…
En de volgende ochtend vroeg kwam de Ben NL binnenvaren wat ook zooo fijn was!

We zijn hier nu alweer een week en we genieten volop. Het is een prachtig eiland, met vulkanische bergen, een schattig dorpje, lange stranden, prachtig blauw water, aardige mensen. Columbus dacht hetzelfde, want hij heeft hier op dit eiland een aantal jaren gewoond. De mensen zijn vriendelijk, de sfeer is fijn, het klimaat aangenaam. We hebben al een paar prachtige wandelingen gemaakt, en een fietstocht over het eiland.

Verder hebben de kinderen i.p.v. een schooldag van juf Marije en kookdag van meester Han gehad,.. Samen deden ze boodschappen, onthoofden ze grote garnalen en inktvis (Jaap voelde zich daarna even niet helemaal optimaal), en uiteindelijk werden Marielle, Michiel en ik uitgenodigd in het restaurant. Een prachtig opgedekte tafel met mooi gekleurde menukaarten stond op ons te wachten. We hebben genoten van een heerlijk 3-sterrenmaaltijd!!

Ook hebben we, door de enorme deining die er in het haventje was door het springtij, een vingersteiger afgebroken met onze boot… Op het moment dat het gebeurde waren we niet aan boord, maar gelukkig kwamen we net aanwandelen en konden we direct de trossen losgooien op zoek naar een wat stevigere steiger! Geen schade verder aan onze boot of andere boten, dus dat was mazzel..!

Nu maken we ons langzaam klaar om weer een stukje verder te gaan. Dinsdag zullen we waarschijnlijk naar Madeira zeilen, een dagtochtje is dat, en dan blijven we daar wachten totdat er een venster is naar de Canarische Eilanden. Gelukkig is die tocht maar 2 etmalen, een peulenschilletje!

Angela

Super leuk om jullie verhalen te lezen! Veel plezier nog samen en liefs voor allemaal! x Angela

Rosita

Spannend verhaal deze keer!
Geniet van jullie reis. XXX

Henk en Marlies.

Goede keus om naar Porto Santo te varen en dan over een paar dagen naar Madeira. Al met al een stevige vaartocht van 85 uur, en nu weer even een paar rustige dagen.??
Dikke knuffels van ons.????

Annemieke

Lieverds! Wat een avonturen en heerlijk om te lezen (ga een boek schrijven!). Wat zijn jullie een eind weg maar wat klinkt het goed! Goede reis voor komende week.

Liefs Onno en Annemieke

Simone

Klinkt weer als een hele belevenis!!!! Ik vind het altijd superleuk om jullie verhalen te lezen. Fenna was helemaal flabbergasted dat Madelief haar belde!! Zo leuk!!! Ze mist haar enorm!!?

Nicole

Lieve mensen! Wat fijn dat jullie de tocht goed hebben doorstaan! Heel veel plezier en jullie worden gemist! ?

Ilse

Wat heerlijk klinkt dit allemaal!! Écht heel gaaf ook om dit allemaal zo te lezen. Vindt Lynn ook.

Hilly

Wat fijn om te lezen dat jullie zo genieten, het straalt van jullie gezichten af...

Claire

Wat een reis, vanaf de veilige wal klinkt het heel spannend, we leven helemaal met jullie mee! En wat zijn jullie op een mooie plek aangekomen, echt een paradijs. Geniet ervan lieven mensen.

Lies

Heel veel vaar plezier
Heerlijk om jullie ervaringen te lezen

Annie en Han

Bedankt weer voor jullie verhalen, we vinden het erg leuk om van jullie wederwaardigheden op de hoogte te blijven. Fijne reis verder!

Cathelijne

Wat fijn dat het jullie zo goed gaat. Wat een mooi geziht moet die sterrenhemel zijn; zo donker is het bijna nergens meer.
Vanmiddag ga ik met Julian weer de foto's kijken en het verslag (nog een keer lezen). Elke keer pret :)

Hilde van De Nieuwe School

Zo leuk om over jullie prachtige reis te lezen, wat een geweldig avontuur. Stiekem een beetje jaloers, al zou ik het eigenlijk helemaal niet durven. Veel plezier op Madeira, je kan er mooi wandelen langs de levada's.
Groetjes Hilde.

Lynn

Leuk dat je belde madelief! De muurschildering van de poes is heel mooi.
Knuffel van lynn.

Sander Berendsen

Ha Marije,

Wat een avonturen beleven jullie zeg! Echt leuk en spannend allemaal. Ik geniet van alle verhalen. Geniet in Madeira!

X Sander

Marc en Annemiek Borkink

Hoi Marije, Michiel, Madelief en Jaap,

Ik heb vanavond uitgebreid gelezen en bekeken hoe het met jullie allemaal gaat.
Fantastische reis hoor! Mooie ervaringen en ontmoetingen in de havens en natuurlijk ook wel eens wat tegenslag; daar kom je met zo'n bijzondere onderneming natuurlijk niet onderuit.
Ik hoop dat jullie ook veel goed weer behouden en nog meer mooie ervaringen opdoen.

Veel liefs en behouden vaart!!!
Marc en Annemiek Borkink