karakter.reismee.nl

Cascais tot rio Guardiana!

De wind wakkert aan. Onze boot ligt met wel 8 lijnen vast aan de kleine steiger van San Lucar de Guardiana. We zijn klaar voor de buitenbocht/restjes van Leslie, de orkaan die straks Portugal en Spanje aandoet. Eergisteren zijn we vanaf de zee de rivier Guardiana opgezeild. De start was even spannend, want we moesten een brug onderdoor met een hoogte van 18 meter (stond in de boeken) en onze mast is ook 18 meter,.. Maar met laagwater zou het moeten lukken. Heel langzaam gingen we onder de brug door en we zagen dat we toch nog wel 2 meter ongeveer ruimte hadden. Pfjieuw! Daarna was het alleen maar genieten. Door bergachtige gebieden, met aan de linkerkant Portugal, aan de rechterkant Spanje. We hadden heerlijke wind van achteren, waardoor we op onze genua de rivier af konden zakken. Af en toe kwamen we langs een klein dorpje, waar een paar verloren zeilbootjes voor anker lagen. En dan weer een tijd helemaal niets. Na 18 mijl kwamen we aan in, aan de Portugese zijde Alcoutim, aan de Spaanse zijde San Lucar de Guardiana. Ontzettend veel boten voor anker. Een behoorlijk aantal van deze boten liggen hier al een aantal jaartjes, niet alleen omdat het hier prachtig en rustig is, maar waarschijnlijk ook omdat de biertjes hier heel goedkoop zijn en het leven hier een beetje stil staat,..
Michiel heeft een plekje weten te bemachtigen aan de steiger aan Spaanse zijde en nu kijken we prachtig uit, over de rivier naar het Portugese dorpje. Heel fijn ook om, mochten we écht wat naweeën van Leslie krijgen, aan een steiger vast te zitten, dan aan een anker te zwieren!

Alweer 3 weken geleden kwamen we aan in Cascais na die ruige tocht,. Gelukkig hadden we direct een mooi feestje, want Jaap werd 8! De bemanning van de Zouterik, BenNL en de Tiago kwamen bij Jaap op de koffie en Jaap voelde zich écht jarig. ’s Avonds bleek er ook nog een mooie lichtshow door het hele stadje te zijn, dus de hele dag was 1 groot feest!

Uiteindelijk hebben we een week lang in de baai van Cascais gelegen. Een schoolreisje naar Lissabon met de trein, een dagje fietsen gehuurd, en verder gesupt, gezwommen (hoewel, door de kwallen durfden we niet echt) en genoten van het mooie weer, het mooie stadje direct aan wal, de rust.
Maar vooral ook door de andere Nederlandse boten. We werden een soort familie. Was de een van de boot, hield de ander het wel een beetje in de gaten. Koffietje hier, borreltje daar, heel gezellig allemaal. Helaas, of misschien ook wel weer goed, had iedereen natuurlijk allemaal z’n eigen reisplan, en de tijd van afscheid nemen kwam eraan,. Wij zouden als eerste vertrekken, dus de avond ervoor namen we afscheid van de andere boten, om ze vervolgens de volgende ochtend weer te begroeten omdat we eigenlijk toch nog niet weg wilden,..

Twee dagen later gingen we toch, naar de Algarve. Zouterik zou naar Madeira zeilen, Ben NL ook, Tiago ging naar Marokko. Dat was het dan!

We zeilden in 1 dag en 1 nacht naar de Algarve en tegen het middaguur pakten we een mooringbal in Sagres. Daar lag nog één andere zeilboot, toevallig ook Nederlands. We spraken Roel, de eigenaar even, maar zij stonden op het punt van weggaan, dus we riepen dat we elkaar nog wel zouden tegenkomen. Dat was ook het geval…

Twee dagen later zagen we ze weer in Alvor, een prachtig wadgebiedje. We borrelden samen (hier doe je niets anders dan borrelen :-) en Roel vertelde dat hij en zijn vrouw sinds kort in Lagos waren gaan wonen. Hij nodigde ons uit om een dagje rond te toeren, dan kon hij ons wat van de omgeving laten zien. Daar gingen we natuurlijk graag op in! We gingen de bergen in, eerst naar Silves een kasteeltje bezoeken, daarna naar Monchique, waar we heerlijke kip piripiri aten, boven op een berg met prachtig uitzicht. Roel wist enorm veel te vertellen over de Algarve en het was een heerlijk dagje.
Als kers op de taart gingen we ’s avonds gezellig bbq-en met de bemanning van de Phi om ons wederzien (en tevens weer afscheid) te vieren!

Nu blijven we nog even een paar dagen op de rivier. Het weer is nog wat onrustig op zee, dus we doen het lekker rustig aan!

Liefs van MaMaMiJa!

Ps. Vannacht alleen een paar zware windstoten gehad, en een enorme bak regen, maar verder was het heel rustig en hebben we heerlijk geslapen!

Marjolein

Wat een heerlijk verhaal weer, alsof ik erbij was. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben! En gelukkig niet veel last van de orkanen.
Fijne tijd op de rivier!
Zoen van mij?

Marjolein

PS. Wij hadden de afgelopen dagen zomers weer! Bizar om de blaadjes van de bomen te zien dwarrelen terwijl het 26 graden is en je op je slippertjes loopt. Heerlijk op terrasjes gezeten.

Henk en Marlies.

Wederom een gezellig verhaal.
Wat leuk dat jullie een toer met de auto met Roel hebben gemaakt.
Ook voor ons weer bekend het plaatsje Silves.
Daar hebben we zelfs 2weken op een huis gepast van Frank en Kyra Nederlanders.
Gelukkig valt het voor jullie met Leslie mee.
Wij hebben hier alleen wat bewolkt weer en een dipje in de temperatuur.
??.
Veel plezier verder en heerlijk genieten en geen gehaast gelukkig.????

Inge Marij

Fijn om te horen dat jullie Leslie zo relaxed konden uitzitten. En Jaap natuurlijk nog van harte Gefeliciteerd!

Prachtig om te lezen dat Cascais weer zo’n verzamelplaats was voor een nieuwe zeilfamilie. Wij zwelgen nog in de herinneringen aan die tijd met onze ‘familie’.

Liefs van de Quiset-crew

Linda Schilder

Wat een mooie verhalen weer!! Spannende en ontspannende dingen, heel leuk om dat zo een beetje mee te beleven!! Veel plezier!!!

Nina, Lennert, Mia en Sam

Lieve marije, wat fijn weer te lezen over jullie reis. Lijkt mij een leuke tocht zo over de rivier, heerlijk om ook werkelijk wat te zien tijdens het varen.
Hier gaat het lekker, we missen jullie en Mia vraagt steeds als wij langs jullie huis fietsen of jullie al terug zijn.... Kussie voor allemaal ?

Jorrit

Rio Guadiana: absoluut één van onze favoriete plekken. Je kunt ook nog een stukje verder dan Alcoutim, naar het volgende dorp (Pamarao), waar een steigertje en een goede bar te vinden is.
Meer details en een kaartje kun je wel op ons eigen blog vinden. Al weer meer dan 10 jaar geleden dus er zal vast nog wel wat veranderd zijn.

Er is ook aan de Portugees kant een hotel o.i.d. met een doorgaans leeg zwembad. En even verderop stroomopwaards, tussen Alcoutim en Pomarao, is een klein riviertje dat je heel mooi met de dinghy kunt verkennen en waar waterschildpadden leven en waar Dafne een krokodil zag (wat eigenlijk een boomstam was).

veel plezier daar!

De Zouterikjes

Heerlijk lieverds, we wilden dat we nog naast jullie lagen! Geniet maar lekker.

Femke

Wat een heerlijke verhalen en foto’s Marije!! Leuk om zo een klein beetje mee te reizen in de 314 op de terugwerk van werk. We missen je wel hoor op donderdag avond!

MAd

Lieve kinders, Céle had weer genoten van je verhaal Marije. Ik zei verhaal? Ik heb mooie foto’sbekeken. Stond het mailbericht van het verslag eronder. Te gulzig geweest!
Maar.....wat weer heerlijk om te lezen. De rust die er vanuit straalt! Daar ging het toch eigenlijk ook om?
Lukt tot op heden dus prima.
Geweldig!
Kusjes en knuffels van ons ❤️

Sjaak Burghouts

Beste familie, wat leuk om over jullie avontuur te lezen. Wat een prachtige reis. Nog veel plezier samen! Veel groeten uit Edam.

Nellie

Tjeeeemig. wat een avontuur! en wat spannend om ook nog je verjaardag te mogen vieren. Jaap alweer 8. Dan is Madelief vast al een kleine dame aan het worden! Storm, rivieren, dolfijnen, feest en zomer. Geweldig. Wij doen het hier iets rustiger aan. Blijf jij op de hoogte van de laatste nieuwtjes, Marije? Vertrekkende leuke collega's (je bent er éen van ;-) en weer wat andere invulling van baaninhoud ( ben ik er éen van ;-) . De zomer duurt hier ook lekker voort. Op ons balkon kun je nog heerlijk buiten zitten. In de ochtenden en avonden wordt het nu wel frisser. De herfst komt heel zachtjes binnnenwandelen. Komende week hier herfstvakantie. Ik hoop dat je daar wel rekening mee houdt: geen rekenlesjes voor je kinderen als je de Nederlandse kalender aanhoudt . Wij gaan er ook een paar dagen uit. (En nu ik weet hoe, houd ik jullie beter bij . Dikke knuffel. Nellie

Amelia (klas D, ASVO)

Lieve juf Marije, dank je wel voor de mooie verhalen. Ik mis je heel erg. Ik vind het heel erg leuk op school met meester Koenraad. De herfstvakantie is nu begonnen. Goede reis met de zeilboot! Liefs, Amelia

Ver@

Wat een mooie en spannende verhalen. Jullie zijn echt op avontuur en tegelijkertijd op vakantie. Hier is de vakantie weer voorbij, morgen mogen we weer aan de slag. Genieten jullie lekker verder van de verse visjes bij de borrel en blijf vooral schrijven. Het is heel leuk om julli zo te volgen. Hartelijke groet!!?

Fenna

Hoi madelief ? we krijgen een nieuw roeibootje. Na de Mei vakantie hebben wij op 8 mei de viering , we gaan heel veel doen : we gaan zingen ,dansen ,bruin gaat op een piano, solo zang van iemand. Ik hoop dat je het nog leuk hebt, liefs Fenna?❤️???