karakter.reismee.nl

Feest in Combarro!

Er was feest in Combarro. Wat zeg ik, wel 3 feesten vrijwel tegelijkertijd! En wij, wij waren erbij!!

Eindelijk hadden we weer contact met twee Nederlandse boten waar ook kinderen op zaten. Het duurde wel even voordat we eindelijk bij elkaar waren, maarrrr, voor die belangrijke feesten wilden we toch écht wel samen zijn. Dus wij zeilden een stukje terug naar het noorden, en zij wat sneller naar het zuiden.

En toen begonnen de feesten: eerst Noor van de Phi, die 8 jaar werd, en de volgende dag onze Madelief (ze werd eindelijk een tiener!) en ook nog Berber van de Zouterik die 3 werd!! En niets is natuurlijk gezelliger, zeker voor kinderen, om het met veel mensen te vieren met veel taart en cadeaus... De boot was prachtig versierd met o.a. de Asvo-slinger en ballonnen!

Madelief werd dik verwend. Niet alleen wat cadeaus betreft, maar ze werd ook toegezongen door haar klasgenoten van de Trimaran die een filmpje hadden gemaakt (bedankt allemaal!), haar vriendinnen belden en stuurden berichten, foto’s en filmpjes en niet te vergeten alle familieleden lieten van zich horen! Madelief moest af en toe wel een traantje wegpinken, maar ze was helemaal gelukkig!

De hele week daarna zijn we met de Phi en de Zouterik opgetrokken. Samen zijn we naar Islas Cies gegaan, een prachtige eilandengroep voor de Ria de Vigo met prachtig helder (maar vre-se-lijk koud) water, mooie natuur om te wandelen en prachtige vergezichten. ‘s Ochtends hadden de kinderen school en ’s middags werd er volop gespeeld in het water, op het strand en op de boten. Ondanks de ochtendlessen leek het wel vakantie! Bij Islas Cies lag ook nog een ander Nederlands schip en later nog 1, waardoor het wel een Nederlandse enclave leek,.. Het was echt een topweek!

In de stad Vigo zijn we een paar keer geweest. Niet (alleen) omdat we dol op Vigo waren, want het is echt een prachtige stad, maar omdat we tot 2x toe een nieuw onderdeel van ons toilet vanuit Nederland lieten opsturen naar de haven van Vigo. Onze wc liep namelijk tot de rand toe vol met water. Als je niet oplette en je ging gewoon zitten, kreeg je natte billen! Er bleek een rubbertje niet meer goed te werken. Helaas verkochten ze deze niet in Vigo. Dus had Michiel het onderdeel besteld in Nederland en laten opsturen. Helaas, toen we na een week eindelijk weer op de normale pot konden, bleek het niet daar aan te liggen, maar aan een ander rubbertje,.. Weer een week wachten en ondertussen onze behoeften doen op de emmer, of, als het donker was, hangend aan de railing…! Afgelopen week waren we voor de derde keer in Vigo, en toen bleek het pakketje kwijt!! Nu laten we het dus opsturen naar Lissabon en hopen we dat we over een week toch weer eens normaal kunnen toiletteren,..

Afgelopen donderdag zijn we rond middernacht vertrokken vanuit Vigo en kwamen de volgende dag tegen zeven uur ’s avonds aan in Matosinhos, een stadje vlak boven Porto. De Ben NL en de Zouterik liggen er ook. Gisteren met de bemanning van de Zouterik naar Porto gegaan. Ook echt een geweldige stad vonden we… Met de metro er naartoe, de hele stad door gebanjerd, cadeautje voor Jaap gekocht want die is aankomende zondag jarig, terrasje gepakt en weer terug naar de boot..

Zo meteen gaan we eerst even boodschappen doen. Nou ja, even, daar zijn we de hele middag wel mee bezig. Eerst drie kwartier lopen, dan voor 6 dagen boodschappen inslaan en dan eens kijken of we met de taxi terug naar de baai kunnen om alles in ons dinghy Limo te laden en te verschepen naar Karakter….

En dan? Dan is het wachten op wind die over 2 dagen weer voorspeld is en opdat de mist eens wegtrekt, want het is al dagen mistig. De ene keer zie je best ver, de andere keer zie je de andere boten voor anker niet eens! Het plan is om met dagtochten naar Lissabon te gaan. Dat zijn zo’n vier tochten van 35 mijl. En dan zien we wel weer verder. De andere boten hebben meer haast dan wij, want zij vertrekken allemaal nog in november vanuit de Canarische Eilanden naar de Cariben. Daarom slaan ze wat stukken over van de westkust van Portugal om nog wat langer in de Algarve te zijn. Misschien dat wij ook wat sneller daarheen gaan, om nog even met ze op te trekken. We zien het allemaal wel!

Tot de volgende keer maar weer, waar we ook zijn!

Liefs van MaMaMiJa

ps. De foto's komen er ook aan, maar dat is altijd wel een klusje om te doen..

Jorrit

Gezellige berichten! Goed om te horen dat er ook nog andere zeegaande kinderen zijn. Ik herinner me dat koude water daar in Spanje ook nog goed; er zit maar één ding op: naar het zuiden!

Linda Schilder

Wat een mooi verhaal weer! Geniet van deze bijzondere momenten en hopelijk is de pot snel weer gemaakt haha.

Annie en Han

Leuk iets van jullie te horen, hilarische ervaringen doen jullie op. Hier gaat alles zijn gangetje. Rim, Kof en Pas vinden hun nieuwe school leuk. Ze lopen elke dag bergop naar school en 's-middags weer bergaf richting Houthem. Succes met de toiletpot!

Hartelijke groeten Han en Annie

henk en marlies

Wat een superverhaal weer. Met dit keer als hoogtepunt de verjaardag van onze lieve Madelief.
Tjonge tjonge, wat een leuke verrassingen waren dat.

Wijzelf vonden het ook heel erg fijn om de jarige via de telefoon te kunnen feliciteren.
Dit gaan wij natuurlijk a.s. zondag 23 september herhalen voor Jaap.
Nu op naar Lissabon. Wij zijn benieuwd waar jullie a.s. zondag de verjaardag van Jaap kunnen vieren.
voor nu, heel veel dikke kusjes en knuffels van ons.

Santpoortse Leunings

Lieve familie, leuk weer van jullie te horen. Klinkt allemaal fijn en gezellig. Die Nederlanders blijven toch zeevaarders, zo blijkt maar weer. Succes met de wc pot en goeie reis weer!
Liefs van ons

Nina en fam.

Lieve MaMaMiJa,
Wat een leuk verhaal weer en ik lees ook graag jullie poep en pies verhalen ?. Geniet!
Liefs van ons

MAd

Lieve kinders, hoe bevalt een school aan boord. Heeft de juf ook last van werkdruk en administratieve rompslomp? En de kinders, prachtig natuurlijk alleen maar ‘s ochtends les, of moeten ze ‘s middags nog huiswerk maken? En de conciërge, heeft hij veel klusjes te doen?
Morgen voor de Ned kust een harde wind, hopelijk krijgen jullie daar ook een beetje van mee. Niet te hard natuurlijk.
Zondag gaan we weer bellen om de jarige Jaap te feliciteren. Tot dan!
Heel veel kusjes voor jullie!!!
Van opa, Ad, Piet en oma, mama, Trijnie

Lotte Greuter

Lieve Jaap, heb je het leuk met reizen heel veel plezier heel veel plezier maak er een leuke jaartje van???ga zo door met plezier met alles kusjes lotte???? lekker actief. Doe de groetjes aan je familie. Tot later.

Ver@

Wat beleven en ontmoeten jullie veel leuke dingen en mensen.( Nou ja, die pot is natuurlijk wat minder?)
Madelief, nog van harte gefeliciteerd en voor Jaap ook alvast felicitaties!
Dat wordt nog een keer de Asvo slinger denk ik.
Geniet lekker verder, hartelijke groet?

Karen van der Weide

Lieve allemaal,

Allereerst “Madelief gefeliciteerd met je verjaardag!”. Super speciaal zo op de boot.
Ik lees graag jullie verhalen. Jullie maken, zo te lezen, heel wat mee.
Dat niet alles altijd heel makkelijk gaat hoort er een beetje bij maar jullie komen er wel. Heel veel plezier met jullie verdere reis en geniet van elkaar!
Ik blijf jullie volgen.

P.S ik lees niks over lesjes geven op de boot Marije ?

Liefs, Karen x

Han en Annie

Heel leuk om van jullie avonturen en belevenissen op de hoogte te blijven, heel veel succes en plezier op jullie mooie reis!

Marjon (Kneus;-))

Heel erg leuk jullie aventuren te lezen! Geniet ervan!!
(maar we missen je wel donderdagavond hoor Marije...)